Spring naar inhoud

Overlast? Maak het bespreekbaar

Fijn wonen is meer dan een goede woning alleen. Ook de relatie met je buren heeft invloed op je woonplezier. Wat kun je doen als het niet lekker loopt bij jou in de straat? We helpen je graag op weg met uitleg en tips.

Last of overlast?

Er is een verschil tussen last en overlast. 

Je kunt last hebben van spelende kinderen, een blaffende hond, lopen op de trap, een wasmachine of de muziek van de buren. Bij last gaat het om geluiden die bij het alledaagse leven horen, we noemen dat ook wel normale leef- en woongeluiden.

We spreken van overlast als een situatie onacceptabel is. Bijvoorbeeld als omwonenden regelmatig hinder hebben van extreme geluidsoverlast, drugsproblematiek of ernstige vervuiling van de woonomgeving.

Last? Praat erover.

Heb je last van je buren? Praat erover met elkaar. Buren willen over het algemeen je woonplezier niet bederven. Soms hebben ze niet eens in de gaten dat je last van ze hebt. Probeer je in de ander te verplaatsen en samen een oplossing te bedenken. Door zelf het gesprek aan te gaan, kan de verstandhouding met de buren verbeteren.

Als samen praten niet lukt, kan je buurtbemiddeling inschakelen. Het doel van buurtbemiddeling is het contact herstellen met je buren, zodat wonen weer fijn is. Goede opgeleide buurtbemiddelaars helpen jou en je buren om samen te praten over oplossingen. Meer informatie vind je hier

Overlast? Meld het ons.

Ook bij overlast vragen wij je altijd eerst zelf te gaan praten met de persoon die jou overlast bezorgt. Heb je dat geprobeerd en kom je er samen niet uit? Of blijft de overlastsituatie − ondanks een goed gesprek − aanhouden? Dan kun je de overlastklacht via het overlastformulier melden.

Uiteraard mag je ons ook een brief of e-mail sturen. Beschrijf duidelijk wat er aan de hand is en wat je al hebt gedaan. Dat blíjft de eerste stap: zelf het gesprek aangaan.

Wat kan SEW doen?

Veel mensen denken dat SEW alle conflicten of onenigheid oplost voor huurders. Dat is echter een misverstand. Onze kerntaak is het leveren van goede woonruimte. SEW kan niets voor je doen als het gaat om normale woon- en leefgeluiden.

Hulp bij aanhoudende overlast

Is er sprake van een ernstige en aanhoudende overlastsituatie? Dan probeert SEW de overlast voor je aan te pakken. Als we jouw melding hebben ontvangen, nemen we contact met je op. We passen daarbij altijd de methode ‘hoor en wederhoor’ toe. Dat betekent dat we ook de overlastgever vragen naar de situatie.

Afhankelijk van het soort overlast doen we navraag bij de politie en/of hulpverlenende instanties. Het terugdringen van overlast kost tijd en we kunnen dit helaas niet altijd meteen voor je oplossen. Samen kijken we hoe we de overlast kunnen verminderen.

Inschakelen van de politie

Bij ernstige overlast buiten kantoortijden of bij strafbare feiten zoals diefstal, drugshandel of (lichamelijk) geweld, schakel je de politie in. Bel 0900 − 8844.

Advies- en Meldpunt Zorgwekkend Gedrag

Het kan ook zijn dat je je zorgen maakt om je buren. Soms hebben mensen hulp nodig, maar durven ze daar niet om te vragen. In dat geval kun je terecht bij https://www.tynaarlo.nl/openbare-orde-en-veiligheid/advies-en-meldpunt-zorgwekkend-gedrag van gemeente Tynaarlo.

Gesprekstips

Tot slot geven we je nog een aantal praktische tips om met je buren het gesprek aan te gaan als je iets dwarszit. Wacht niet te lang, dan lopen de emoties alleen maar verder op.

  1. Plan je gesprek op een rustig moment. Zorg dat je niet boos bent en neem er de tijd voor. Vraag de ander of het uitkomt om even met elkaar te praten. Lukt het niet gelijk? Maak dan een afspraak om op een later tijdstip een kopje koffie te drinken.
  2. Leg uit waar je last van hebt. Hou het bij jezelf en vertel wat de gevolgen voor jou zijn. Dit helpt de buren om jou te begrijpen. Bijvoorbeeld: ‘Ik heb nachtdienst en kan ’s morgens ondanks mijn oordopjes niet slapen door de muziek.’ Dat klinkt heel anders dan: ‘Je zet de muziek steeds veel te hard.’ Het kan ook helpen als je zelf al een oplossing in gedachten hebt. Dit kun je dan prima voorstellen. Breng het als een idee, zoiets als: ‘Kunnen jullie tot 13.00 uur de muziek op een laag volume zetten?’
  3. Blijf kalm tijdens het gesprek, óók als je buren boos worden. Het helpt enorm als jij in zo’n situatie rustig kunt blijven. De kans dat je buren dan weer kalmeren is heel groot.

Voorkomen is beter dan genezen

Voorkomen van overlast is het beste. Prettig contact en zo nu en dan een praatje met je buren helpen daarbij. Door zelf geen overlast te veroorzaken, vergroot je de kans op een goede onderlinge relatie. Bij een goede relatie is er vaak veel begrip voor elkaars situatie.

Tips om overlast te voorkomen

  • Maak kennis met je buren − je vraagt makkelijker aan een bekende of de muziek wat zachter kan, dan aan een onbekende.
  • Maak geen of weinig lawaai in huis, zeker niet ‘s avonds en ‘s nachts.
  • Waarschuw je buren als je een feestje geeft. Nóg beter: nodig je buren uit voor het feestje.
  • Vertel het je buren als je gaat klussen.
  • Zet muziek niet te hard.
  • Plaats luidsprekerboxen niet bij het raam of buiten.
  • Gebruik een koptelefoon als je naar hardere muziek wilt luisteren.
  • Vermijd harde vloerbedekking in combinatie met hakken of werkschoenen.
  • Lawaai in het trappenhuis klinkt erg door, houd daar rekening mee.
  • Plaats geen spullen in de gedeelde ruimtes of overleg dit met elkaar.
  • Zet het vuilnis op de juiste tijd buiten.
  • Gebruik je tuin, balkon of terras niet als opslagplaats.
  • Zorg dat buren geen last hebben van je huisdieren.