Spring naar inhoud

Burenruzie? Buurtbemiddeling kan helpen

Na een lange dag kom je eindelijk thuis. Je trekt iets gemakkelijks aan, ploft neer op de bank en geniet van je favoriete televisieprogramma. Plots zetten je buren de radio zo hard dat je je middenin een rockconcert waant. Weg is de rust. Wat doe je in zo’n situatie?

Het zou mooi zijn als mensen rustig met elkaar konden praten en naar elkaars argumenten luisterden. Helaas gaat het in de praktijk soms anders. Zo’n gesprek kan dan snel escaleren en veranderen in pesterijen en, in extreme gevallen, zelfs agressie. Daarom is de gemeente Tynaarlo, samen met SEW en Woonborg, begin 2023 het project Buurtbemiddeling gestart. Het doel: buren die elkaar kwijt zijn weer met elkaar in contact brengen en zorgen voor een prettigere leefomgeving.

Wanneer buren ruzie krijgen

Stichting Neie Naober voert het project uit. Met een team van zeven goed opgeleide vrijwilligers bemiddelen zij tussen buren die hun conflict niet zelf kunnen oplossen. “De meeste meldingen gaan over geur- of geluidsoverlast”, zegt buurtbemiddelaar Janine. “Maar ook een onverzorgde tuin of rommel om huis kan aanleiding zijn tot een hoogoplopend conflict.”

Hoe werkt buurtbemiddeling?

Bij een burenruzie kun je zelf contact opnemen met Neie Naober, maar het komt ook voor dat SEW of de wijkagent je doorverwijst. Janine: “Wanneer we een verzoek tot bemiddeling ontvangen, bellen we eerst met de melder en maken we een afspraak om langs te komen. Nadat we bij de melder zijn geweest, gaan we naar de betreffende buur/buren over wie de klacht is ingediend. Is er niemand thuis of staan ze niet open voor een gesprek? Dan krijgen ze van ons een brief waarin de situatie beschreven staat en wat buurtbemiddeling kan betekenen. Pas als beide buren instemmen, ondernemen we actie.”

We bieden een luisterend oor, maar vellen geen oordeel

Praten helpt

Gaan beide partijen akkoord met buurtbemiddeling, dan gaan twee buurtbemiddelaars met de buren in gesprek − eerst met de ene buur, dan met de andere. Ze bieden een luisterend oor, maar vellen geen oordeel. “We brengen de buren weer in contact, zodat zij samen het probleem kunnen oplossen en afspraken kunnen maken”, licht Janine toe. Beide partijen krijgen de ruimte het verhaal achter hun boosheid te vertellen. “Vaak gaan buren pas in gesprek als de irritatie al erg hoog zit, wat het gesprek extra moeilijk maakt. Door rustig met een buurtbemiddelaar over de situatie te praten, komen de buren vaak achter de ware reden van elkaars boosheid. Begrip voor elkaar is nodig om tot een oplossing te komen.”

Van ruzie naar oplossing

Janine vertelt over een succesvolle bemiddeling: “Een tijdje geleden bemiddelde ik met een collega tussen twee buren – laten we ze Frank en Anneke noemen. Anneke draait als verpleegster vaak nachtdiensten. Als ze ’s ochtends moe thuiskwam en wilde slapen, werd ze wakker gehouden door de blaffende honden van Frank. Daar was ze boos en teleurgesteld over. Frank waardeerde haar klachten hierover totaal niet. Toen mijn collega en ik Anneke en Frank spraken, bleek dat Frank niet wist dat Anneke ’s ochtends wil slapen, en Anneke wist niet dat de honden van Frank zo druk zijn omdat Frank vaak niet in staat is ze uit te laten. Nu laat Anneke voordat ze naar bed gaat eerst de honden uit. Prachtig toch, daar doen we het voor!”

Heb je last van etensgeuren, rook, harde muziek of een met onkruid bezaaide steeg? Kom je er samen met je buren niet uit? Neem dan contact op met Neie Naober via m.tenbuur@neienaober.nl of bel 06 - 26 54 39 02. Samen zorgen we voor een fijne buurt waarin iedereen zich thuis voelt!