Op visite bij SEW…
Woningcorporaties zijn verplicht om eens per vier jaar een visitatie te organiseren. Onlangs ontving SEW het rapport over de periode 2019–2022. Het visitatierapport is een officieel onderzoek naar de maatschappelijke prestaties. Het rapport laat aandachtspunten zien waar we de komende jaren mee aan de slag kunnen.
“In de vorige periode behaalden we hele mooie cijfers. We waren benieuwd of het rapport opnieuw zo goed zou zijn. En dat is zeker het geval. We hebben veel aan de betaalbaarheid van de huren gedaan en aan openbare verantwoording. Bijvoorbeeld het verbeteren van communicatiemiddelen en -kanalen, waardoor we duidelijker laten zien wat we doen”, vertelt Michiel Veenstra, Directeur-Bestuurder van SEW.
Scorekaart
In het rapport kijkt een onderzoeksbureau van buiten de organisatie naar de prestaties op vier grote thema’s:
- Opgaven en Ambities: kom je als corporatie je prestatieafspraken na en doe je wat je hebt beloofd?
- Belanghebbenden: hoe kijken huurders, de gemeente en andere woningcorporaties naar ons?
- Vermogen: zet SEW haar vermogen goed in? Dus: benutten we de financiële mogelijkheden?
- Maatschappelijke rol: voert SEW haar rol – voorzien in betaalbare woningen – deskundig en goed uit?
Een 7,9 gemiddeld
Elk thema was verdeeld in verschillende onderwerpen. Zo scoorde SEW een 8 op ‘Betaalbaarheid van de woningen’ bij het thema Opgaven en Ambities. En een dikke 8,6 kregen we op het onderdeel ‘Relatie en Communicatie’ bij het thema Belanghebbenden. De belanghebbenden – zoals de huurdersbelangenvereniging, gemeente en collega-corporaties – geven aan zeer tevreden te zijn over de relatie en communicatie. Ze vertelden dat de lijntjes kort zijn en dat SEW haar afspraken goed nakomt. “Dat is iets wat wij herkennen en ook belangrijk vinden”, aldus Michiel. Op het thema Presteren naar Vermogen krijgt SEW eveneens een 8. “We kunnen onze financiële inzet goed onderbouwen en toelichten. SEW doet het op alle onderdelen ‘gewoon goed’, want geen enkel onderdeel kreeg een lager cijfer dan een 7. Het gemiddelde van alle thema’s was een 7,9.”
Buurtbemiddeling
Het rapport laat niet alleen de cijfers op de ‘verplichte vakken’ zien, maar kijkt ook naar bijzondere initiatieven. Zo werd bijvoorbeeld opgemerkt dat er mede dankzij SEW een nieuw aanspreekpunt bij overlast kwam: buurtbemiddeling. Daar kunnen omwonenden terecht wanneer een situatie tussen buren onderling verbeterd kan worden. Michiel: “Gelukkig is dat sindsdien nog niet nodig geweest. Kleine dingen kunnen we vaak zelf wel oplossen, maar als iets door blijft gaan, dan hebben bewoners nu met de buurtbemiddeling door Neie Naober een mooie manier om er gezamenlijk uit te komen.”
Verduurzaming en nieuwbouw
SEW stopt veel tijd en geld in verduurzaming. Dit komt direct ten goede aan het wooncomfort en de betaalbaarheid van de woonlasten. “Daarnaast zijn we met de gemeente in gesprek over een tweetal nieuwbouwlocaties. Nieuwbouw is hard nodig om aan de grote vraag naar betaalbare huurwoningen te kunnen voldoen”, aldus Michiel. Daarbij kijkt SEW – ook op advies van de visitatiecommissie – niet alleen naar gemeentegrond, maar ook naar particuliere initiatieven.
‘We mogen trots zijn op wat we als team neerzetten’
Trots
De conclusie uit het rapport is dat SEW veel goede stappen heeft gezet. “Er zijn natuurlijk altijd aandachtspunten en daar gaan we graag mee aan de slag. Zo gaan we dit jaar de belanghebbenden betrekken bij het vernieuwen van het ondernemingsplan en gaan we meerjarige prestatieafspraken maken die duidelijker zijn”, licht Michiel toe.SEW beheert zo’n duizend woningen met een betrokken team van acht medewerkers. Michiel: “We mogen als kleine corporatie echt ontzettend trots zijn op wat wij met ons team neerzetten. We zijn vaak veel te bescheiden, maar behalen echt prachtige resultaten. Daar ben ik heel tevreden over.”
Wil je het volledige visitatierapport lezen? Je vindt het rapport hier.