Spring naar inhoud

Van dorpel tot dakraam; Wim Hartlief is van alle markten thuis

Het is een van de grote voordelen van huren: je hebt geen zorgen over het onderhoud van je huis. Gaat er iets kapot? Zit een deur klem? Je belt SEW en voor je het weet, staat onderhoudsmedewerker Wim Hartlief bij je op de stoep. Vaak al dezelfde dag.

Hoe een gemiddelde werkdag van Wim eruitziet? Om daarachter te komen, liepen we een dagje mee. De dag start bij Wim in de bus. Hij begint meteen enthousiast te vertellen. “Dit jaar ben ik veertig jaar in dienst bij SEW. In 1982 was er veel werkloosheid en reageerde ik samen met zo’n honderd andere werkzoekenden op de functie van onderhoudsmedewerker. Samen met collega Piet Brinks werd ik gekozen. Het was een tijd waarin we veel zelf deden, denk aan kozijnen maken, glas plaatsen en het uitvoeren van houtrotreparaties. Veel van dat werk is nu uitbesteed aan externe partijen zoals Paas en Boekema.”

“We waren met ongeveer zeshonderd woningen toen ook nog een wat kleinere corporatie. Nu is ervoor gekozen om vooral het technische onderhoud zelf te doen en het meeste planmatig onderhoud uit te besteden. En dat is ook prima, daardoor kan ik bijvoorbeeld keukens plaatsen - iets wat ik heel leuk vind - en kleine reparaties oplossen. Het werk is daardoor nooit saai; de ene keer los ik een lekkage op en de volgende keer plaats ik een dakraam. Geen dag is hetzelfde”, vindt Wim.

Mijn werk is nooit saai

Wim Hartlief

Extra klusje

Als een reparatieverzoek bij SEW binnenkomt, is opzichter Johan Dussel degene die de verzoeken toebedeelt aan Wim, Gerard of Bas. De eerste twee zijn in dienst van SEW en Bas werkt via Boekema. In de bus wordt Wim een paar keer gebeld. “Of er belt een collega met een vraag óf er is een klusje bijgekomen”, zegt hij tussen neus en lippen door. “Tuurlijk, gaan we doen", zegt Wim tegen zijn collega, die vraagt of we nog even ergens langs kunnen rijden.

27MC radiocommunicatie

Hoe ging dat vroeger zonder telefoon? “In de begintijd hadden we zo’n 27MC bakje in de bus om via de radio contact met de zaak te houden. Heel wat anders dan de moderne technologie, maar toen voldeed het prima.” Naast communicatie met SEW is er ook veel contact met dorpsbewoners. Bijna iedereen in Eelde-Paterswolde steekt de hand op als de bus van Wim langskomt. Wim: “Iedereen kent mekaar hier hè? Daarom is het ook belangrijk dat de communicatie met huurders goed gaat, want je komt elkaar overal tegen.” Dat zit bij Wim wel goed, hij is rustig en toch heel duidelijk. “Soms kan ik wensen van een huurder niet oplossen en dan probeer ik zo goed mogelijk uit te leggen wat de reden is. Dan zeg ik bijvoorbeeld dat een bepaald type dorpel gewoon het beleid van de woningstichting is en dat ik daar niks aan kan veranderen.”

Redder in nood

Vrijwel alle huurders zijn blij en opgelucht als Wim komt helpen. Logisch, want hij komt eigenlijk altijd om problemen aan de woning op te lossen. Wim: “Ook in de weekenden kom ik soms in actie, bijvoorbeeld als iemand zichzelf heeft buitengesloten of omdat er een brandmelder afgaat. Ik hoor best wel vaak dat ik ‘de redder in nood’ ben, haha.”

Meer over Wim

Het is duidelijk. Wim heeft het prima naar zijn zin bij SEW. Over drie jaar gaat hij met pensioen, maar stilzitten gaat hij zéker niet. Hij is een doener en houdt ervan om sportief bezig te zijn. “Gisteravond heb ik nog achttien kilometer op de rollerbike gezeten.” Op dit moment werkt Wim vier dagen. Is de vrijdag dan een dag om bij te komen? “Nee”, lacht hij. “Dan pas ik op mijn twee kleindochters.”

Wims werkdag

8.00 uur aankomst op het werk

Op het planbord bekijkt Wim de bonnen voor die dag en neemt ze mee. Dan snel op weg naar de eerste klus. Vandaag beginnen Wim en zijn collega Gerard Vernimmen bij een leegstaande (mutatie)woning aan de Paalakkers.

9.30 uur koffiedrinken op de zaak

Elke werkdag vaste prik: om half tien koffiedrinken met alle aanwezige collega’s. Een goed moment om zaken door te spreken en om als team met elkaar in contact te blijven.

10.00 uur mutatieonderhoud

Weer terug naar de mutatiewoning aan de Paalakkers om verder te gaan met het onderhoud: deurklinken vastzetten, plinten en wandcontactdozen vervangen, klemmende deuren bijschaven en de sloten vervangen. Gerard heeft net de douche afgekit.

11.30 uur lekkage plat dak

Weggeroepen voor lekkage op een plat dak aan de Stoffer Holtjerweg.

12.30 – 13.00 uur naar huis voor de lunch

13.00 uur lekkage toilet

Een nieuwe huurder aan de Broekstukken meldde vanochtend een lekkage in het toilet. Wim onderzoekt de situatie, maar kan de oorzaak niet direct vinden. Hij spreekt af dat hij morgen weer langskomt. Ook vervangt hij de perlator (sproeikop) van de wastafelkraan.

13.30 uur deurbel vervangen

In vliegende vaart vervangt Wim de kapotte deurbel aan de Schulterweg. De bewoners zijn blij met de vlotte service.

14.00 uur mutatiewoning Paalakker

Gerard is hier aan het werk en bespreekt met Wim wat er nog moet gebeuren voordat de woning morgen wordt opgeleverd.

15.00 uur doucheraam wil niet open

Bij een woning aan de Hayo Hendriksweg wil het doucheraampje niet meer goed open. Wim vervangt de uitzetcombi.

15.30 uur lekkende dakgoot

De dakgoot aan de Patrijsweg lekte gisteren behoorlijk. Wim haalt de ladder op bij kantoor en kan letterlijk ‘het dak op’. Onder aanmoediging van de buurvrouwen haalt Wim een flinke emmer mos en modder uit de goot.

16.00 uur kapot keukenkastje

Bij de laatste klus komen de heerlijkste geuren ons tegemoet. Een bewoonster van de Plesmanweg is groentecurry aan het maken. Hier moet Wim een kapot keukenkastje verhelpen. Met lijm en schroeven plaatst Wim het scharnier weer terug en vraagt of hij morgenmiddag het deurtje kan terughangen. Mevrouw vraagt of er ook iets aan de scheur in het aanrechtblad gedaan kan worden. Wim geeft aan dat hij dit met Johan gaat bespreken.

Zelf doen: Aandacht voor onderhoud

Wim en zijn collega’s besteden veel aandacht aan onderhoud. Wat kun je zelf doen om je woning mooi te houden? Wim: “Het is bijvoorbeeld maar een kleine moeite om de kraan af te drogen en de douchewanden met een wisser droog te maken. Bij ons thuis moesten de kinderen dat ook altijd doen. Zo houd je de boel heel lang mooi.”

De cirkel is rond

Sinds 3 januari van dit jaar is Gerard Vernimmen ook als onderhoudsmedewerker in dienst. Daarvoor werkte Gerard al anderhalf jaar via Boekema bij SEW. Gerard: “Eigenlijk ben ik ooit als timmerman begonnen. Daarna heb ik jaren in de dakbedekking gezeten en nu ben ik weer timmerman.”

Feitelijk is hij daarmee veel te bescheiden, want Gerard is tegelzetter, schilder, voeger en timmerman ineen. Veel van het mutatieonderhoud doet Gerard. En gelukkig naar volle tevredenheid. “Het is heel afwisselend werk, ik heb leuke collega’s en ook de huurders zijn vriendelijk. ‘Eerst maar even koffie?’ vragen ze dan als ik binnenkom. Heel attent!”