Spring naar inhoud

‘We zijn er om te helpen’

Een dak boven je hoofd. Veiligheid. Financiële zekerheid. Maar ook: sociale contacten en waardering van anderen. Het zijn behoeften die ieder mens heeft. Toch is dit niet voor iedereen vanzelfsprekend. Het ontbreken van deze behoeften kan je levensgeluk flink in de weg staan en zelfs voor problemen zorgen.

Het sociaal team Tynaarlo, de wijkagent en SEW komen regelmatig bijeen om inzicht te krijgen in problemen die bij inwoners spelen. Het doel? Mensen helpen, zodat problemen niet groter worden.

Stel gerust je vragen

In 2015 hebben gemeentes de verantwoordelijkheid gekregen om sociale teams op te starten. Het doel van een sociaal team is dat elke inwoner laagdrempelig om hulp of ondersteuning kan vragen en toegang krijgt tot instanties.

“Via het sociaal team kunnen mensen vragen stellen op allerhande levensgebieden. Loopt het in de relatie (even) niet lekker? Zijn er financiële problemen? Worstel je met je gezondheid? Wij inventariseren wat de vraag precies is en overleggen met inwoners hoe we kunnen helpen”, aldus Jim Ockhuijsen van het sociaal team in gemeente Tynaarlo.

“Verwachten we dat er kortdurende hulp nodig is? En hebben we deze kennis binnen de gemeente in huis, bijvoorbeeld op financieel gebied? Dan helpen we de inwoner zelf. Soms is er specialistische hulp nodig − in dat geval schakelen we in overleg met de inwoner externe instanties in. Vaak is echter ook het inschakelen van ondersteuning in de eigen omgeving of van een vrijwilliger voldoende. Eigenlijk kun je met álle vragen bij ons terecht. Wij kijken nergens raar van op. We zijn er immers om te helpen.”

Overleg wijkagent, sociaal team en SEW

Eens per maand komen Jim Ockhuijsen, wijkagent Henk Veldman en Nadine de Rooij van SEW samen om te overleggen wat er allemaal speelt. Dat kan bijvoorbeeld gaan om onenigheid tussen buren of gordijnen die al heel lang dicht zitten. Het drietal denkt met elkaar mee en spreekt af of er vervolgstappen nodig zijn. Daarbij staat de privacy van mensen altijd voorop. “Mits de veiligheid van anderen niet in gevaar komt”, legt Henk uit. Hij vult aan: “Door de korte lijntjes werken Jim, Nadine en ik heel prettig samen. We kunnen alle eventuele zorgen in de wijk met elkaar bespreken.”

Neem zo vroeg mogelijk contact op

Niet pluis

In de meeste gevallen gaat het om situaties waarbij inwoners zelf om hulp hebben gevraagd. Maar niet iedereen die hulp nodig heeft, vraagt hierom. Zo kwam er bij de politie een keer een melding van iemand die afgesloten werd van water en licht. Toen Henk bij de betreffende woning aankwam, bleek dat er iets niet pluis was. De bewoner verwaarloosde zichzelf en had dringend hulp nodig. Henk: “Als wijkagent gaan we dan het gesprek aan en vragen - in verband met de privacy - of het sociaal team contact mag opnemen. In de meeste gevallen stemmen mensen daar wel in toe. In dit geval ook. Medewerkers van het sociaal team hebben vervolgens een gigantische stapel post doorgeworsteld en meneer weer op weg geholpen. Het gaat nu weer goed gelukkig.”

Schuurt er iets? Aarzel niet en neem contact op!

Stel je vraag aan SEW, de wijkagent of het sociaal team. Dit kan gaan over financiën, relaties, burenruzies of zaken die je lastig vindt. Het maakt niet uit wat het is. Het is belangrijk om in een zo vroeg mogelijk stadium contact met ons op te nemen. Zo voorkom je dat problemen erger worden.