Spring naar inhoud

SEW scoort 8,4 op dienstverlening bij reparatieverzoeken

Ook dit jaar deed SEW weer mee aan de landelijke kwaliteitsmeting onder woningcorporaties, uitgevoerd door branchevereniging Aedes. Deze zogenoemde ‘benchmark’ heeft als doel inzicht te krijgen in wat onze huurders vinden van onze dienstverlening, waar wij die nog verder kunnen verbeteren en hoe wij het doen ten opzichte van andere woningcorporaties.

Uitschieter dit jaar was de tevredenheid van huurders met onze dienstverlening bij reparatieverzoeken: ons cijfer steeg van een 8 naar een 8,4. Landelijk ligt dit cijfer op een 7,7. Huurders waren met name te spreken over de deskundigheid van onze medewerkers en over het resultaat van de reparaties. Goed om te weten! 

Nieuwe huurders: woning betrekken is makkelijk

Nieuwe huurders zijn nog steeds zeer tevreden over het betrekken van de nieuwe woning. Ze vinden het proces makkelijk en hebben veel waardering voor de tijd die SEW neemt om de huurovereenkomst door te nemen en onduidelijkheden te bespreken.

Puntje van aandacht volgens deze groep is de staat van de woning bij oplevering – die blijkt in de praktijk niet altijd overeen te komen met de gemaakte afspraken.

Vertrokken huurders: vaste opzichter is prettig

Ook vertrokken huurders tonen zich tevreden. Ze vinden het proces rondom het verlaten van de woning over het algemeen heel makkelijk. Wat hierbij vooral als prettig wordt ervaren, is het hebben van een vaste opzichter als aanspreekpunt. 

Reparatieverzoeken: medewerkers zijn deskundig

Over onze dienstverlening bij reparatieverzoeken zijn huurders zeer te spreken. De deskundigheid van onze medewerkers en de kwaliteit van het eindresultaat leverden ons een geweldige 8,4 op. Toch had een aantal huurders ook een kritische noot: soms duren reparaties te lang en moet er te vaak iemand langskomen om een probleem te verhelpen. Wij doen er alles aan om ook op dit punt onze dienstverlening verder te verbeteren. Op naar de 9!

Planmatig onderhoud: eindresultaat is uitstekend

De huurders bij wie planmatig onderhoud is uitgevoerd, zijn tevreden over het resultaat: een 8,5! Wel geeft deze groep aan dat de communicatie over de planning beter kan. We gaan dan ook nog beter ons best doen om bewoners tijdig te informeren over de planning en te verwachten overlast. 

Onderhoud & verbetering: woningkwaliteit kan beter

Op de vraag ‘Hoe tevreden bent u met de kwaliteit van de woning?’ scoorden we een 7. Dat is iets lager dan in 2023. Met name de gehorigheid, de badkamer en problemen met tocht en schimmelvorming zijn punten van aandacht. Ook daarmee gaan we uiteraard volop aan de slag. Wat wel heel fijn is om te zien, is dat onze huurders zich nog steeds thuis én veilig voelen in hun buurt. 

We zijn blij met de mooie resultaten, maar we blijven verbeteren.

Conclusie

Al met al kunnen we concluderen dat we dit jaar weer goede resultaten hebben geboekt. Dank aan onze huurders en complimenten aan ons team! De verbeterpunten hebben uiteraard onze volle aandacht.